6/12/2006

Lagu Kebangsaan Belanda


Wilhelmus van Nassouwe
Ben ik van Duitsen bloed
Den vaderland getrouwe
Blijf ik tot in den dood
Een Prince van Oranjen
Ben ik vrij onverveerd
Den Koning van Hispanjen
Heb ik altijd geeerd.

Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God mijn Heer
op U zo wil ik bouwen
Verlaat mij nimmermeer
Dat ik doch vroom mag blijven
uw dienaar t'aller stondde tirannie verdrijven
die mij mijn hart doorwondt

Terjemahan

Akulah Wilhelmus dari Nassau
Yang berketurunan Jerman
Kepada tanahair aku berbakti
Sehingga hayatku yang terakhir
Akulah Putera OrangeBebas dan berani
Kepada Raja Sepanyol
Sumpah taat setia yang sejati.

Kaulah perisai dan ketaatan aku
O Tuhan, Tuanku
Aku akan membina di atasMu
Janganlah meninggalkan aku
Supaya aku akan kuat selalu
Sebagai hambaMu
Musnahkan tirani
Yang mencederakan hatiku

0 Comments:

Post a Comment

<< Home